maandag 21 maart 2016

Anti-hooikoorts: Quinoa Bircher-Muesli met bijenpollen



De lente is gearriveerd en daar horen bloemetjes bij! Deze van origine Zwitserse Bircher Muesli bevat van alles om je ochtend goed te starten. Je maakt 'm met quinoa en havermout. Daarna voeg je je favoriete gezonde toppings toe. Zo koos ik voor rood fruit, pindakaas, lijnzaad en bijenpollen. Wist je dat bijenpollen mensen met hooikoorts kan helpen? Ik vertel je er meer over.


IngrediĆ«nten (voor 2 personen):
  • 1/2 kopje quinoa vlokken
  • 1/2 kopje havervlokken
  • 1 1/2 kopje melk (koe/amandel/kokos)
  • 1/2 tl natuurlijke vanille extract of een vanille stokje
  • snufje himalayazout
  • 1 el agavesiroop/ahornsiroop
Instructies:
Laat de quinoa en haver vlokken koken in de melk. Laat ongeveer 8 minuten op zacht vuur koken, totdat een papje ontstaat en roer er dan de vanille, zout en siroop door. Giet de Bircher Muesli in een kom en laat afkoelen. Zodra de muesli is afgekoeld kun je er toppings overheen strooien.


Toppings:
  • 1 el pindakaas/amandelpasta
  • Rood fruit
  • Biologische bijenpollen/stuifmeelkorrels: bijenpollen bevatten vitamines/mineralen/aminozuren/eiwitten/antioxidanten en meer, waardoor het goed is voor je immuunsysteem en mensen met bijvoorbeeld klachten van hooikoorts kan helpen. Mensen met hooikoorts maken histamine aan als reactie op de aanwezigheid van pollen in de lucht. Hierdoor ontstaan klachten als rode ogen ed. De quercetine in bijenpollen remt de aanmaak van histamine, waardoor het klachten kan verminderen (te koop bij De Tuinen)
  • Lijnzaad: lijnzaad bevat omega 3-vetzuren en vezels, waardoor het oa. goed is voor je huid, hart & bloedvaten en je stoelgang
  • Eetbare bloemen mix (van de Jumbo)























Heb jij ook tips voor mensen met hooikoorts?

Laat hier een reactie achter :-)